Tal- och röstövningar

Avslappning

För spända muskler bidrar till att man inte bildar rösten avspänt. Jumppaprogram särskilt för nacke och axlar är viktigt. Kom ihåg att sträcka och töja musklerna. Stress bidrar till att vi spänner oss, försök ta pauser och koppla av då du känner stress. Lär känna hur du bäst slappnar av.

 

Andningskontroll

Andas in så djupt som möjligt före du börjar, och kom ihåg att ta pauser emellan när du fortsätter öva. Hållningen är viktig! En bra hållning: håll hakan, halsen och axlarna avspända, undvik att vända huvudet åt sidan då du övar, sänk eller höj inte hakan för mycket.

Du hittar "stödet" genom att säga /sch/ långsamt (känn på nedre delen av magen).

Du kan öva andningskontroll genom att säga t.ex. /sss/ eller så länge som möjligt, ta tid. Om du har svårt att hitta "stödet", kan du hålla handen på magen och känna hur luften går ur dig då du blåser ut/ljudar.

 

Röstövningar

När struphuvudet sjunker slappnar det av: sucka, gäspa, gör korta, slappa /g/ .

Träna rösten genom att säga långa a:n, dra ut så långt som möjligt MEN viktigast att behålla en bra, stark röst! Upprepa flera gånger.

Gör samma sak, säg /a/ med bra, stark röst – gå upp i slutet. Upprepa flera gånger.

Samma sak igen, men gå ner i slutet. Upprepa flera gånger.

Sluta om du känner obehag i halsen. Om musklerna känns trötta, är det bara vanligt. Det märks att du tränar!

Ta kontakt med en talterapeut om du har frågor om ditt tal/röst.

Lycka till med tränandet!

Mvh talterapeutstuderande Tina Westerlund

ANNAT AKTUELLT

<< <  Sida 2 av 2